Kontrolspørgsmål til personbil
Inden kørslen påbegyndes til køreprøven, vil den prøvesagkyndige stille dig 3-5 spørgsmål omkring bilen. Spørgsmålene og teorien gennemgår vi undervejs i undervisningen, men her kan du skabe dig et overblik over, hvad du forventes at kunne.
Har du nogle spørgsmål er du altid velkommen til at ringe til Leonardo på 22 37 99 19 eller skrive en besked på Facebook.
Horn:
- Hornet skal lyde en klar, konstant tone.
Lys og Lygter:
- Nærlys skal oplyse vejen 30 m frem, skal være asymmetrisk, må ikke blænde og skal have et fald på 1%. Dette kontrolleres ved at du stiller dig foran lygten og markere med en finger lysgrænsens øverste kant på dit lår, gå 1 meter tilbage og lysgrænsen skal være faldet med mindst 1 cm.
- Fjernlys skal oplyse vejen mindst 100 m frem.
- Positionslys/parkeringslys skal kunne ses 300 m væk.
- Baglys skal kunne ses 300 m væk.
- Stoplys skal lyse væsentligt mere end baglys, ca. 2 til 3 gange mere end baglys.
- Blinklys skal blinke 1 til 2 gange i sek. og skal kunne ses i stærkt sollys.
- Haveriblink tænde alle blinklygter samtidig.
- Nummerpladelys hvidt lys på bagerste nummerplade og kunne læses på 20 m afstand.
Dæk:
- Min 1,6 mm slidbanemønster målt i hovedmønsteret.
- Pumpet op til bilfabrikantens foreskrifter, se i instruktionsbog eller i førerdøren.
- Ens typer på alle 4 hjul, vinterdæk, sommerdæk, pigdæk kun i perioden 1/11 til 15/4.
- Evt retningsbestemt dæk monteres i rotationsretning.
Støddæmpere kontrolleres ved let tryk på for- og bagskærm med klappen åben, må kun ”hoppe” 1 gang (tryk, tryk, slip).
Bremser:
- Må kun trædes halvt ned, føles hård og fast, må ikke synke ellers tegn på fejl.
- Første cm er der frigang.
- Ved kontrol af bremseforstærker trædes der 3 til 4 gange hårdt på bremsen, derefter startes motoren og pedalen skal synke lidt.
- Pedalgummi skal være ruflet ellers kan foden glide ved våde sko.
- Håndbremsen er mekanisk og virker på 2 hjul, oftest baghjul og skal holde bilen på stejl vej.
Styretøj:
- Ingen mislyde når rattet køre fra side til side.
- Ingen ratslør, målt på ratkransen. Start motoren, rul vinduet ned og stå ud. Kig på dæk som skal følge med når du drejer på rattet.
Udstødning:
- Kun hvid/grå røg, sort røg tegn på fejl i motoren.
- Kontrol af udstødningsrør sidder fast (klud i baggagerum).
- Kontrol af tæthed med klud (kun mundtlig).
Motor rum:
- Tjek motorolie, op med pinden, tør den af i en klud, ned og aflæse, skal være mellem min og max.
- Kølevæske stand skal være mellem min og max.
- Bremsevæske stand skal være mellem min og max.
- Sprinklervæske skal der være nok til turen.
- Ingen kontrol af servo væske da den er elektronisk.
- Motorrummet må ikke være tilsølet i olie og snavs.